Encore - Reisverslag uit Foumbot, Kameroen van Marije Rothuizen - WaarBenJij.nu Encore - Reisverslag uit Foumbot, Kameroen van Marije Rothuizen - WaarBenJij.nu

Encore

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

12 Maart 2008 | Kameroen, Foumbot

Hola hola,

Hier weer een kleine update vanuit Kameroen waar de rust soms is wedergekeerd en soms ook niet, maar dat schijnt Afrika te zijn!
Ik krijg regelmatig de vraag of ik wel ook met mijn onderzoek voor mijn scriptie bezig ben, en ik kan je zeggen ik doe mijn best! Werd de eerste paar keer weggestuurd bij hotels omdat ze dachten dat ik een belastingspion was (hoezo corrupt land??) en het vinden van toeristen om te interviewen is zoiets als zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar er zijn ook genoeg mensen intussen die tegen een kleine vergoeding meer dan bereid zijn me te helpen, haha. Nou ja waarschijnlijk komt het allemaal uiteindelijk wel goed, we houden moed. Alleen het verwerken van de binnengehaalde informatie in de vorm van mijn scriptie gaat niet zo hard aangezien we 9 van de 10 keer zonder stroom zitten!

Goed tot zo ver mijn gezeur over de Afrikaanse werkstijl, ben er intussen ook al zo aan gewend en werk zelf in hetzelfde tempo.
Thuis gaat het ook een stuk relaxter allemaal doordat iedereen beter aan elkaar gewend is. Mijn gezin bestaat trouwens uit een papa (die ik weinig zie maar geen pastor is!!) een mama die zwanger is maar geen idee heeft hoever ze is (wil natuurlijk wel getuige zijn van de geboorte van mijn nieuwe broertje of zusje maar ze zegt dat ze tussen de 6 en de 9 maanden zwanger is en dat God beslist wanneer het komt) en een zusje wat geen echt kind van mijn ouders is maar een nichtje ofzoiets die wees is en nu dus daar woont. Het word haar ook wel ingepepert dat ze van geluk mag spreken dat ze er woont en dus moet ze alle rotklusjes doen en krijgt weinig eten (maar dankzij mij eet ze stiekem best veel!). Verder woont de gehele buurt ineens bij ons zodra het eten op tafel staat of zodra er een spelletje memory gespeeld word.

Afgelopen weekend was het la jour de la femme, jaja daar hebben ze hier een dag voor nodig! Op die dag moeten de mannen koken en mogen de vrouwen feest vieren. Waar het op neerkwam was dat mijn vader hem gepeerd was voor het weekend en dat de vrouwen een onderlinge competitie houden over wie het er het mooist uitziet. Heb zeker wel gelachen zijn ook nog uitgeweest die avond en alle vrouwen hadden een topdag! Wel ben ik zo dom geweest om in discussie te gaan over de positie van vrouwen door te zeggen dat bij ons vrouwen en mannen gelijk zijn, kreeg de gehele mannelijke bevolking over me heen of wij dan in europa de bijbel wel goed lazen want adam kwam ook voor eva en dus mag de man de vrouw commanderen (dat is de samenvatting dan he).

Verder is het hier eindelijk begonnen met regenen, lang leve het regenseizoen! Jammer alleen dat het alleen s nachts regent en dat mijn huisje/hutje niet zo’ n goed dak heeft en het precies in mijn bed lekt. Maar de oplossing daarvoor volgens mijn moeder is je oprollen op het gedeelte van het bed dat niet nat is en gewoon lekker doorslapen! Dat ik de volgende dag super verkouden was kwam niet daardoor maar door het stof wat ik inadem hier in Kameroen, als jullie het snappen snap ik het ook!

Goed dat was het wel weer zo’n beetje! Ik ga proberen een foto te uploaden maar beloof niets want internet gebeurd hier nog dmv inbellen en daar word ik goed chagrijnig van!
Haha, wacht er is nog 1 ding wat ik met jullie wil delen :)
Dat gat in de grond wat als WC gebruikt wordt ligt tussen allemaal ‘huisjes’ in en is enkel en alleen afgeschermd door doeken, nou snap je dat als het een beetje waait iedereen je dus ziet zitten daar. Ik had er al een hele fobie voor ontwikkeld maar ja als je moet dan moet je, dus natuurlijk net toen ik eindelijk de moed had verzameld komt er een flinke wind voorbij en ja dan liggen ze wel in een deuk want ja MIJN KONT IS OOK WIT ja!

  • 12 Maart 2008 - 08:29

    Monique:

    Hee Marije!

    Wat een leuk verhaal weer! Hoop dat je het heel erg naar je zin hebt en kan genieten. Mijn dag is iig weer goed door je verhaal :)

    Liefs Mo

  • 12 Maart 2008 - 08:41

    Gerard:

    Prima verhalen dus! Lijkt me toch ook erg leuk en spannend om zo in de afrikaanse/kameroenese cultuur ondergedompeld te worden. Hoe moet ik me dat hutje van je eigenlijk voorstellen? Steen/riet/hout? Dak van bladeren of zo? Of toch meer zoals bij ons ook wel een krot genoemd wordt?
    Succes verder met alles!

    Groeten XXX pa

  • 12 Maart 2008 - 08:48

    Derck:

    Hee Marije! Ziet er goed uit hoor, op de foto, je lijkt wel een beetje op je mama (qua jurk dan :-) ). Nog heel veel plezier daar en tot snel weer.

    kus

  • 12 Maart 2008 - 10:05

    Nicole:

    He Bitch :)

    Wat fijn om een fotootje te zien van je .. kunnen we met eigen ogen aanschouwen dat het prima met je gaat :p

    En het moet gezegd worden, genoten heb ik om je verhaaltje ... prachtig om die cultuurverschillen te lezen!

    xNicole

  • 12 Maart 2008 - 10:50

    Ton:

    Hoi,
    Wat is het leven toch mooi, ook al zijn er verschillen. De positie van vrouwen is die werkelijk anders of denken de mannen dat??????
    Een mooi verhaal ik zie veel herkenbare situatie's met toen ik in Kameroen was.
    Let op jezelf en geniet.
    groet,

  • 12 Maart 2008 - 13:05

    Loes:

    haha.. goh zou je niet verwachten dat je kont ook wit is ;)
    Een erg leuk verhaal weer om te lezen.. maar waar percies doe je onderzoek naar?? gr Loes

  • 12 Maart 2008 - 16:15

    Anneke Rothuizen:

    Nou marije, wat een verhaal weer. wat doe jij weer een ervaringen op he?Knap zoals je het allemaal doet hoor en leuk voor ons dat het je weer even gelukt is kontakt te krijgen. leuke foto ook. Echt twee werelddeleen verenigd!
    marije, het ga je goed verder daar.
    Een dikke knuffel vanuit eeen stormachtig zevenhoven.
    T.Anneke

  • 12 Maart 2008 - 18:59

    Angelique En Fam:

    leuke foto! fijn om weer wat van je te horen. Heb je leuke verhaal weer voorgelezen aan de rest van de fam!we denken aan je!! heel veel liefs en een kus van ons allemaal.

    Ps mijn moeder wil dolgraag naar je toe komen! ze is moe van dat gezeur hier....HI hi!!!xxx

  • 13 Maart 2008 - 12:46

    Thea Prummel:

    Hoi Marije,
    Ik lees nu ook met veel plezier je verhalen (kreeg de site door van je moeder). Geweldig, wat een ervaring! Volgens mij geniet je er erg van en je kijkt ook met humor naar een aantal dingen zonder het belachelijk te maken. Een prima instelling. Ik kijk nu alweer uit naar je volgende avontuur.
    Groetjes, Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Foumbot

Verblijf in Foumbot

Recente Reisverslagen:

14 April 2008

Home sweet home

05 April 2008

Bye bye Foumbot

24 Maart 2008

Tous va bien ici!

12 Maart 2008

Encore

29 Februari 2008

Ik leef nog
Marije

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 69671

Voorgaande reizen:

28 September 2009 - 12 Februari 2010

Stage in Yaoundé

17 Februari 2008 - 20 April 2008

Verblijf in Foumbot

Landen bezocht: